Fangster 2009

Her finder du fangstrapporter fra 2009

- 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 -

Endnu et år er gået, og hvilket et af slagsen. Ikke mindre end 255 gedder er det blevet til, hvoraf de 35 var over 4 kg og de 22 var over 6 kg. Årets største var på hhv. 9,9 kg på jerkbait til Wang og 9,2 kg på jerkbait til Bull. Desværre blev det ikke til nogen fisk over de magiske 10 kg, men vi klager ikke. Ud over selve fiskeriet, har året været spækket med spændende oplevelser. Vi har bl.a. været af sted 2 gange til den svenske skærgård, sammen med Orla og Jesper, som også er meget ivrige geddefiskere.

Nu må vi se hvad 2010 byder på af fangster og spændende ture, og vi regner med igen at tage en eller to ture til udlandet. Hjemmesiden bliver stadig mere og mere populær, og p.t. har vi i snit over 1000 besøgende pr. måned. Vi er meget glade for at I bruger hjemmesiden, og bliv endelig ved med det. Så skal vi nok gøre hvad vi kan, for at holde hjemmesiden opdateret.

Lørdag d. 5. december 2009

Så lykkedes det os at få presset en tur ind i denne travle tid. Vejret var dog ikke særlig godt, og det var næsten som om at solen aldrig stod op. Det var ihvertfald en ret dyster dag. Fiskeriet var desværre heller ikke helt vildt, ja gedderne havde faktisk mere lyst til bare at følge med og kigge på agnen, end at bide. Vi oplevede et utal af gange hvor de bare svømmede med helt ind til båden, og så drejede af i sidste øjeblik. Turen kastede dog 3 mindre gedder af sig, så det blev da i det mindste ikke en nul tur.

Bull med gedde på 2,7 kg              Wang med gedder på 1,7 kg og 1,1kg

Søndag d. 15. November 2009

Vi var endnu engang taget til det forsømte vand, for at have et bedre vurderingsgrundlag for niveauet af søen.

Vi havde taget nogle mindre agnfisk med, og fangede også generelt mindre gedder end sidst. Denne gang blev det til 6 gedder med 5 til Wang og 1 til Bull. Wang fangede gedder på hhv. 2 kg - 2,1 kg - 2,2 kg og to pinde, alle på jerkbait, imens Bull i modsætning til sidst viste 100 % effektivitet, da han krogede dagens eneste hug, som var noget tynd gedde på 2,7 kg/79 cm taget på agnfisk.

Vejret var helt fantastisk, og det tidspunkt hvor der var mest aktivitet i båden var, da en havørn svævede højt over os, imens vi febrilsk forsøgte at få kameraet frem. Desværre blev billedet ikke noget værd, men tak for et syn.

2 kg gedde til Wang                           2,2 kg gedde til Wang

2,7 kg/79 cm tynd gedde til Bull                   2,1 kg gedde til Wang

Lørdag d. 7 November 2009

På en noget regnfyldt dag, tog vi en tur til et lokalt vand, som vi har forsømt noget det sidste års tid. Bull var igen uheldig med at linen knækkede, ligesom at han generelt ikke formådede at kroge fiskene, så han fangede sin første gedde på 3,0 kg lige inden vi skulle til at pakke sammen. Wang var dog mere effektiv, og landede gedder på hhv. 2,7 - 3,2 - 3,6 - 4,0 kg, så det må siges, at være en pæn snitstørrelse, da vi ikke fangede nogen pinde overhovedet.

Til sidst var vi dog så gennemvåde, at vi skar et par timer af turen, da det var en af de dage, hvor det blev ved med at regne, da det først var begyndt.

3,2 kg/79 cm gedde til Wang                  3,6 kg/84 cm gedde til Wang

3,0 kg/80 cm gedde til Bull                     4,0 kg og 82 cm til Wang

Lørdag d. 31. Oktober 2009

Efter at vores seneste tur var en 0-tur, havde vi glædt og til at komme ud til vandet igen, for at genvinde lidt tro på tingene.

Dagen startede godt, og Wang fik tidligt et godt hug på sin angfisk, som dog smuttede kort efter modhugget. Umiddelbart efter havde Bull et godt hug på sin agnfisk dørget på et smilbladeforfang, og han fik fightet fisken helt ind til båden af flere omgange. Men under et udløb fik gedden kørt linen to gange rundt om ankertovet, hvilket gjorde, at linen sprang efter yderligere to udløb. Vurderingen lød på en godt fodret 6-8 kgs gedde.

Lidt modløse kastede vi os over jerkbaitfiskeriet, som gav en pind til os hver. Lige inden dagen sluttede fangede Bull dog en 5,8 kg og 97 cm gedde igen på en dørget sild på smilebladeforfang, så det reddede hans dag. Men alt i alt endnu en lidt tynd tur, og fiskeriet har generelt været mere ustabilt her i efteråret, end det var i sommers - Lidt atypisk.

5,8 kg/97 cm gedde på agnfisk til Bull      Gedden der måske narrede os begge

Lørdag d. 10. oktober 2009

Vi var taget en tur til vandet, med både vores jerkbait grej og agnfisk. På denne måde mente vi helt sikkert at chancerne var gode for et par pæne fisk, men sådan skulle det ikke gå. Vi fangede i alt 5 mindre gedder, alle på jerkbait, og mærkede absolut intet på vores agnfisk. Så om det var vejret der gjorde at gedderne trykkede sig, det ved vi ikke, men trist og halv mystisk var det ihvertfald.

2,4 kg gedde på jerkbait til Bull             2,9 kg gedde på jerkbait til Wang

Søndag d. 4. oktober 2009

På en dag med en vindstyrke på ca. 17 m/s, vindstød over 20 m/s og en del regnbyger, er det nok de færreste der bevæger sig ud på en eftermiddagstur. Men vi trodsede vejret og tog 2-3 timer ved vandet. Det blev heldigvis også belønnet, med 5 gedder i båden og et par stykker mistet. Bull stod for dagens største gedde, et flot eksemplar på 6,3kg og 99cm. Gedden tog jerkbaiten helt inde ved båden, idet Bull var ved at hive agnen ud af vandet. Det gav noget af et chok i båden og der gik også lige lidt tid før, at Bull igen havde fået en normal hjerterytme.

6,3 kg/99cm gedde på jerkbait til Bull         En lille, men meget grådig gedde

Regnbuen midt i uvejret                    2,2 kg gedde på jerkbait til Wang

Tisdag d. 29. september 2009

Efter flere mislykkedes forsøg, lykkedes det os endeligt at få planlagt en fisketur. Forventningerne var høje, men kom dog hurtigt ned på jorden igen.

Bull havde en noget uheldig dag, og mistede 3 agn grundet en skarp kant på et af øjerne, inden han overhovedet havde fanget nogen fisk. Han fik dog 4 pindegedder i båden og en enkelt lille aborre - selvom han smed 2 rigtig pæne af slagsen.

Wang havde lidt mere held, og fangede i alt 7 gedder og mistede mindst lige så mange. Dagens største var en godt fodret gedde på 96 cm og 6,1 kg, og kort efter denne fangst mistede wang endnu en pæn gedde anslået til omkring de 5 kg. Vi nåede dog at få et billede af fisken lige idet den sprang af krogen - Og selvom billedet blev lidt rystet, så var der ikke så meget andet at vise frem.

Wang med dagens største på 6,1 kg        5-kilos gedde da den smed agnen

Karlskrona d. 10.-13. september 2009

Så har vi igen været en tur i den svenske skærgård, hvor det blev til 3 dages fiskeri i noget nær sommervejr.

Fiskeriet var igen noget sløjt, men til trods for det, så havde vi et par rigtig gode dage, som igen blev tilbragt sammen med Orla og Jesper.

Vi fangede i alt 12 gedder fordelt til 6 til os hver. Generelt var gedderne meget underernærede, især samlignet med dem, som vi fangede i samme område i maj, hvor de jo bør være tyndere.

Wangs største blev en godt fightende gedde på 2,6 kg og 77 cm. Bull fangede lidt flere pæne men igen meget tynde gedder på hhv. 3,0 kg/83 cm, 2,7 kg/79 cm, 2,4 kg/77cm og 2,2 kg/81 cm.

Men selvom fiskeriet i perioder var utrolig dødt, så havde vi alligevel en rigtig god tur, hvor vi havde helt fantastisk vejr, noget som nok påvirkede fiskeriet en anelse. Til gengæld så var vejret perfekt til at grille pølser, så det gjorde vi igen lystigt med Orla som "Mester Pølsevender".

Solnedgang over vandet    Turens største 3,0 kg 83 cm   Der lægges store planer

Wangs største på 2,6 kg          En lille klippe-vig         Bådene parkeret i vigen

De obligatoriske grill-pølser       Wang nyder solen    Turens tyndeste 2,2kg 81cm

Desuden så har vi lavet en beskrivelse af fiskevandet, Svensk skærgård ved Karlskrona, som du finder under fiskevande.

Søndag d. 23 august 2009

Så blev der plads i kalenderen til endnu en tur til vandet, hvilket formentligt bliver den sidste, inden der igen står skærgård på menuen.

Det blev til i alt 16 gedder og 17 aborre, på en dag, hvor gedderne først vågnede efter kl. 14. Vi fik fanget fisk på både flash- og squidspinnere, og Wang satte endda ny aborre PR på 620 gram på en nyklippet squidspinner. Dagens største gedde til Wang var en anslået 5 kgs gedde, om under håndlandingen sprællede så Bull mistede grebet og efterfølgende fik kappet forfanget i lænken på armbåndsuret, og dermed kostede både agn og fisk.

Kort efter fik Bull til gengæld et rigtig godt hug, og efter adskillige lange udløb, så håndlandede Wang sikkert en ny jerkbait PR på 9,2 kg og 105 cm til Bull. Lidt senere lykkedes det Bull at fange en 230 grams aborre på en Buster Jerk, imens Wang sluttede dagen af med nærmest at skovle 200 til 400 grams aborre op på sin squidspinner.

Wang med  2,9 kg gedde på squdispinner              1,9 kg efterårsgedde i infight

Bull med gedde på 9,2 kg og 105 cm            Bull med en 230 grams overambitiøs aborre

Wang med ny PR aborre på 620 gram, samt          endnu en pæn aborre på Squidspinner

Onsdag d. 12. august 2009

Langt om længe havde vi endelig fået planlagt en eftermiddagstur i flyderingen. Turen startede ellers også lovende, da Wang i ca. 5 kast havde et hug. Efter en god lille fight, landede han en gedde på 1,4kg. Efterfølgende havde vi begge et par hug, men som desværre ikke blev til mere end et lille sug i stangen og så var de væk igen. Efter et par timers fiskeri kunne vi i horisonten se, at der ville komme et uvejr ind over, så vi skyndte os derfor at få pakket grejet sammen inden vi blev gennemblødte. Det blev derfor til en kort tur med et ret skuffende resultat.

Wang med gedde på 1,4kg                  Flot billede af uvejret på afstand

Torsdag d. 23. juli 2009

Så blev det endelig tid til at teste et nyt vand, som vi nok har snakket om at prøve i lidt over et år. I søen måtte vi bruge motor og den så vi meget frem til at få i brug igen, men den ville desværre ikke starte og det blev derfor til endnu en hård dag med årene. Til selve fiskeriet havde vi nok forventet lidt mere, men det er selvfølgelig også et meget utaknemligt tidspunkt at lave en test tur på. Det blev ialt til 4 gedder til Wang og 2 gedder til Bull med den største på 6,3kg og 101cm. De fleste af gedderne blev fanget på vores UL-grej , til stor morskab specielt for Bull, som oplevede en fortrindelig og meget spændende fight med den store gedde.

Bull med flot gedde på 6,3kg og 101cm      Wang roede med godt humør trods motor svigt.

Lørdag d. 7. juli 2009

Så blev der lige tid til en aftentur her i sommer varmen. Det blev dog til et lidt skuffende resultat, Bull mistede en pæn 3-4kgs gedde helt inde ved båden, så det blev kun til 3 stk pinde i alt, ja selv aborrene var ramt så hårdt af hedeslag at de heller ikke rigtig rørte på sig. Nu kan vi ihvertfald konstatere at de danske rovfisk også er gået på sommerferie, men mon ikke vi snart får gang i dem igen. :-)

Ja det var vist dagens største           Måske det var en lidt for stor mundfuld

Søndag d. 21. juni 2009

Efter et par småture til nogle lokale vande, uden at have fanget noget nævneværdigt, så fik vi endelig presset en ordentlig fisketur ind i kaldenderen.

Ganske som sidst, så startede turen på jagt efter aborre, og denne gang var det Bull, som var den heldige med de to største på hhv. 410 og 600 gram, og dermed også ny aborre PR til ham. Det blev til 7 aborre i alt med 4 til Bull og 3 til Wang.

Da vi gik over til geddefiskeriet fortsatte vi på det lette grej, og inden længe havde Bull et rigtig tungt hug på sin UL stang. Efter en hæsblæsende fight over ca. 15 minutter lykkedes det Wang at håndlande gedden, som vejede ikke mindre end 7,6 kg og var 102 cm lang.

Herefter var det som om, at Bulls held vendte, og Wangs endeligt begyndte. Inden for 10-20 kast fangede Wang først en rigtig flot gedde på 6,2 kg, som var helt fri af vandet flere gange under fighten. Så fangede Wang en gedde på 2,8 kg, og kort efter igen en rigtig flot gedde på 4,8 kg. Og inden Bull igen kom igang, så fangede Wang også lige en gedde på 3,0 kg, alt imens at Bull ikke havde så meget som et hug.

Men ganske som før, så da Wangs held sluttede, så begyndte Bulls igen. Først blev det til gedder på hhv. 3,8 kg, 4,2 kg og 3,9 kg, og efter en kort pause, så fik Bull igen et rigtig tungt hug på UL stangen. Lige som ved første fight, så blev stangen fuldstændig krøllet sammen, imens hjulet fik så mange prygl, at det nærmest sang, kun overdøvet af Bulls latter. Efter endnu en god håndlanding, fik vi fisken vejet og målt til ikke mindre end 8,3 kg og 109 cm, og efter et par billeder og genudsætningen stod vi nærmest forundrede over, at stang og hjul havde holdt til den behandling to gange på en dag.

Resten af dagen fangede Wang et par gedder over 2 kg, mens vi begge sluttede af med et par pindegedder på det lette grej.

Bull med  aborre på 410 gram, og                   Bull med  ny PR aborre på 600 gram

Wang med gedde på 6,2 kg, og                    Wang med gedde på 4,8 kg

Bull med gedde på 7,6 kg og 102 cm, og        Bull med gedde på 8,3 kg og 109 cm

Mandag d. 1. juni 2009

Så skulle det undersøges, om de danske gedder var gået lige så meget på ferie, som de svenske var det. Vi havde pakket jerkbaitstængerne og UL (UL = Ultra Let) spinnestængerne, hvis nu aborrerne var vågnet op til dåd. Allerede ved ankomsten til søen, kunne vi se, at aborrerne var på rov. Større stimer af småfisk blev konstant jaget op i vandoverfladen, så monteret med små gummijigs jagtede vi denne stime rundt på søen. Når det lykkedes os at kaste lige ind i stimen var der garanti for hug, hvilket kastede i alt 8 aborre af sig, herunder en ny aborre PR på 610 gram til Wang. Resten lå omkring 100-200 gram, så det var nu også skægt, på det super lette grej.

Da stimen forsvandt, fandt vi jerkbaitstængerne frem, og efter ca. 10 kast, havde Bull dagens førte gedde på. Det var en 5,6 kg og 93 cm og yderst velfightende gedde, som vi begge skød noget større under fighten. Herefter gik der igen leg i det, og nu skulle der fanges gedder på UL-gejet. Først fik wang en rigtig fin gedde på 2,1 kg, som tog jiggen 1 meter fra båden og 20 cm over vandet, og gedden gav efterfølgende en fantastisk fight, på det lette grej. Lidt senere overgik Bull Wang, ved at fange en 3,8 kg gedde på UL-stangen. Denne gedde kæmpede for vildt, og tog adskillige lange udløb på det lette grej, hvilket var til stor morskab i båden. Wang var dog ikke færdig endnu, og lidt senere fik han et rigtig tungt hug på jerkbaitstangen. Efter en lang og tung fight kunne Wang se Bull løfte fisken sikkert op i båden i et fast gællegreb, og efterfølgende vejning og målning sagde 9,9 kg og 113 cm, hvilket vel er meget pænt, taget i betragtning af, at vi kun skriver 1. juni.

Da vi vendte snuden hjemover havde vi fanget i alt 8 aborre fordelt på 5 til Bull og 3 til Wang, herunder ny PR på 610 gram. Det havde givet 21 gedder, med de to største på 9,9 kg og 113 cm til Wang og 5,6 kg og 93 cm til Bull, samt flere knap så store med yderst sjove fights på vores UL-stænger. Og hvis nogen skulle være i tvivl, så blev samtlige fisk selvfølgelig genudsat.

610 gram aborre til Wang    2,1 kg gedde på UL grej    Wang med 9,9 kg/113 cm

Bull Med 5,6 kg gedde    Bull i fight på UL-grej og præsentation af 3,8 kg gedde

Karlskrona d. 21-24 maj 2009

Så fik vi endeligt sorteret i billederne fra vores tur, til den svenske skærgård. Det blev til rundt regnet 3 dages fiskeri for os i fællesskab med Orla og Jesper, som også er er par hærdede geddefiskere.

Desværre lød meldingerne allerede inden turen dystre, og ved ankomsten til campingpladsen hørte vi flere turister sige, at gedderne helt var forsvundet. Stærkt opsatte på at modbevise denne påstand, søgte vi ud på vandet.

Vi havde meget svingende fiskeri, og gedderne virkede rigtigt nok meget forsigtige. Men over de 3 dage lykkedes det os at lande 12 gedder fordelt på 5 til Bull og 7 til Wang. Bulls største var på 1,9 kg, men Wang lykkedes til gengæld med at fange flere pæne fisk på hhv. 3,5 – 3,7 – 4,4 og 4,5 kg. Orla og Jesper fangede på hele turen 3 gedder, med de to største på 3,5 kg til Orla og en pind til Jesper. Så med i alt 15 gedder til 4 mand på 3 dage, så må turen rent fiskerimæssigt nok betegnes som lidt sløj. Men når man nu sidder herhjemme og tænker tilbage, så har man alligevel svært ved ikke at smile over minderne fra turen. For det er bare noget særligt at tage af sted for bare at fiske i 3 dage, og så gør skærgården bare et indtryk på en.

Første gang på vandet    Den første skærgårdsgedde       Wangs første 4,5 kg

Grillpølser på klippen        Wang med 3,7 kg gedde     Bulls største på 1,9 kg

Orla og Jesper i båden   Wang med 4,4 kg gedde - og 3,5 kg taget samme sted

Alle gedderne vi fangede var i utrolig god kondition, de leverede nogle rigtig gode fights, og de havde alle nogle helt fantastisk flotte aftegninger. Og grillpølserne - De er sjældent smagt bedre.

Fredag d. 15. maj 2009

Så lykkedes det os at få presset en tur ind i kalenderen, selvom fokus p.t. primært er på næste uge, hvor vi tager 4 dage af sted til den svenske skærgård.

Så under undskyldning af, at vi lige skulle ud og teste nogle af de nye jerkbaits, som vi havde anskaffet, så tog vi af sted på en dag, hvor vinden på intet tidspunkt kom under 10 ms., hvilket de skæve billeder vel også vidner lidt om.

Det blev til i alt 25 gedder med dagens største på 101 cm og 6,4 kg til Bull. Derudover fangede Wang 2 gedder på 3,9 kg ligesom Bull også fangede 1 gedde på 3,9, som dog hurtigt blev genudsat, da en yderst besværlig krogning havde gjort, at den var oppe af vandet i rigtig længe. Desuden havde vi flere andre pæne fisk i båden.

Wangs gedde på 3,9 kg       Og en mere på 3,9 kg     Bull med gedde på 6,4 kg

Men som nævnt ovenover, så går turen til Blekinge skærgård næste weekend, men meget mere om det senere.

Fredag d. 1 maj 2009

Geddepremieren: "Endelig" sluttede fredningen, og for første gang var det lykkedes os at få planlagt en tur på geddepremieren. Og det blev en god dag med ikke mindre end 32 gedder "i" båden, hvilket vel er noget over det forventelige. Dagens 6 klart største var gedder på 5,6 - 5,7 - 6,0 - 6,1 - 6,4 og 7,3 kg hvoraf 2 blev fagnet på agnfisk og de resterende 4 blev fanget på jerkbait. Derudover så mistede vi begge en gedde på 5 - 8 kg helt inde ved båden.

Wang med gedde på 5,6 kg og 97 cm            Wang med gedde på 6,0 kg og 94 cm

Bull med gedde på 5,7 kg og 98 cm              Bull med gedde på 6,1 kg og 98 cm

Wang med gedde på 6,4 kg og 105 cm         Wang med gedde på 7,3 kg og 103 cm

Derudover fangede Bull også gedder på 3,3 - 2,6 - 2,4 - 2,3 - 2,2 - 2,2 og 1,8 kg, mens Wang også fangede gedder på 2,2 og 1,5 kg, og i alt 17 fisk blev kategoriseret som pinde, og blot afkroget i vandet. Tak for en premiere, den har været ventetiden værd.!!

Søndag d. 12. april 2009

Så blev det tid til årets sildetur, som skulle levere friske agnfisk til fryseren. Det blev ikke til helt så stort et udbytte som sidste år, men trods alt fangede vi respektable 70 sild på i alt 7,6 kg. Vægtgennemsnittet var markant lavere end sidste år, og sildene var generelt i bedre "agnstørrelse". Men til trods for det, så fangede Wang en ny PR sild på 300 gram +, som faktisk ville kunne indbringe en broncenål. Wang har dog forsvoren, at han ikke vil indløse nålen, da han godt er klar over, at dette vil medføre adskillige prædikater af humoristisk karakter.

Wang med sild             Bull med sild    dagens udbytte og Wangs PR sild

Tirsdag d. 31. marts 2009

Det lykkedes os lige presset en sidste tur ind inden fredningen, hvor Michael også var frisk på en tur i flyderingen. Det blev kun til 2 gedder i alt, men til gengæld så var vejret fantastisk, og var solen ikke gået ned og fredningen startet, så sad vi der nok stadig. Wang tog turens største, som var en flot og rigtig godt fodret 3,1 kg gedde fanget på Wangfly. Michael fangede en lille pind, mens Bull bare var med for at vaske sine fluer. Men da vi pakkede sammen sad vi alle med et lille smil på læberne, for det havde alligevel været en god afslutning på sæsonen.

Wangs gedde på 3,1 kg    Michael og Bull i flyedringen     Bull under kast

Torsdag d. 26. marts 2009

På hvad der formentligt bliver den sidste tur inden fredningen, blev det til ikke mindre end 25 gedder fordelt på 10 til Bull og 15 til Wang. Bull brillierede ved at fange 10 fisk, og med 2,0 kg som den største. Faktisk var det igennem længere tid tæt på, at samtlige af Wangs fangster var større end Bulls, men det fik Bull spolleret med en "god slutspurt". Wangs 3 største fangster var 2 gedder på hhv. 96 og 97 cm og begge på 6,2 kg og endnu en på 3,3, som alle blev fanget på jerkbait. Dermed blev det også til lidt pynt til bunden af Wangs top 10 samt en helt fantastisk afslutning på sæsonen med et utal af gedder lige omkring meteren. April måned skal så bruges på at fange agn til fryseren, så vi er klar til den nye sæson.

3,3 kg gedde på jerkbait til Wang       6,2 kg/96 cm gedde på jerkbait til Wang

6,2 kg/97 cm gedde på jerkbait til Wang       og så Bull med gedde på 2,0 kg

Lørdag d. 21. marts 2009

Så blev det endelig til en tur i båden igen, på en dag hvor vejrudsigten og vejrguderne ikke lige havde fået talt sammen. Det blev til i alt 14 gedder i båden fordelt på 4 til Wang og 10 til Bull. Wang lagde ellers hårdt ud og kunne efter kort tids fiskeri håndlande en 4,0 kg gedde fanget på jerkbait. Bull kom dog også hurtigt på banen, og kunne først lande en 7,2 kg og 101 cm jerkbaitfanget gedde, som dermed er den største gedde bull har fanget på jerkbait. Lidt senere fangede Bull endnu en rigtig flot gedde på 8,0 kg og 109 cm, som blev fanget på en agnfisk dørget efter båden. Derudover blev det til en lille håndfuld gedder omkring de 2 kg, mens resten var pindegedder.

4,0 kg gedde på jerkbait til Wang             7,2 kg gedde på jerkbait til Bull

8,0 kg gedde på agnfisk til Bull               8 kg gedde på vej hjem - Smukt

Torsdag d. 19. marts 2009

Bull var blevet rastløs i det gode forårsvejr, hvorfor han tog et par timer i flyderingen på en solotur. Ved vandet mødte han "Thomas", som generøst skænkede en geddeflue med løfte om, at denne ville fange gedder. Fluen skulle derfor testes, og efter 10-20 kast var der også bid. 2,1 kg vejede gedden, som tydeligvis var feddet godt op. Det blev ikke til flere fisk, men det kompencerede vejret så til gengæld for, på en af årets første rigtige forårsdage. Og så blev de nye svømmefødder også lige indviet, og de gør det muligt rent faktisk at komme nogen vegne.

Flydering og fluestang klar til afgang            2,1 kg fluefanget gedde

Lørdag d. 14. marts 2009

Så blev det til endnu en tur, hvor både flue-, jerk-, og medegrejet var taget med. Der var heller ikke blevet fisket i længe, før Bull havde bid på medestangen, og efter en god fight med flere gode udløb, kunne han lande en slank gedde på 7,9 kg og 108 cm. Ikke længe efter havde Bull igen bid, og kunne denne gang lande en jerkbaitfanget gedde på 2,3 kg. Så mærkede Bull ikke mere resten af dagen, men til gengæld kom Wang i gang. Først blev det til en flot gedde på 5,7 kg og 94 cm på medestangen. Senere tog Wang så en rigtig flot fightende gedde på 5,5 kg og 90 cm taget på fluestangen. Så vi fik begge nye fisk på vores top 10, ligesom Wang fangede ny flue-PR, mens Bull fangede ny mede-PR. Alt i alt en ganske god dag, selvom vejret gradvist blev dårligere og dårligere.

Bull med gedde på 7,9 kg og 108 cm                 Bull med gedde på 2,3 kg

Wang med gedde på 5,7 kg og 94 cm           Wang med fluefanget gedde på 5,5 kg og 90 cm

Fredag d. 6. marts 2009

Så blev det tid til den lovede revance, som Bull havde truet med. Båden var blevet efterladt der hjemme, men til gengæld var både mede-, spinde-, jerkbait- og fluestængerne taget med. Dagen startede fint for Wang, som kort efter ankomsten kunne lande en fin gedde på 2,6 kg. Da billedet var sikret måtte Bull løbe, da en anden gedde var ved at svømme væk med hans flåd. Efter et fast modhug på en fin gedde vuderet omkring 2-5 kg, slap den dog fra ham, men det virkede lovende. Efter ca. en time mere havde Bull bid på jerkbaitstangen. Efter flere gode uløb og en god fight kom fisken hen til kanten, og den fælles vurdering lød på ca. 1 meter og 7-8 kg. Men desværre havde krogholdet flyttet sig under fighten, og sad på siden af fisken, og da den skulle landes smuttede krogene, og efterlod en skuffet Bull ved kanten. Bull mærkede ikke flere fisk denne dag, men det gjorde Wang til gengæld. Først tog han en gedde på 6,4 kg på jerkbait, senere landede han en gedde på 7,4 kg fanget på angfisk, og til sidst lykkedes det ham at tage en gedde på 4,7 kg på fluestangen. Så 2 nye fisk på top 10 og ny flue-PR til Wang, mens Bull blankede for hårdt. Mon ikke der går et par dage, før Bull truer med revance igen.

Wang med gedde på 2,6 kg                                Wang med gedde på 6,4 kg

Wang med gedde på 7,4 kg                     Wang med fluefanget gedde på 4,7 kg

rdag d. 28. februar 2009

Vi startede ud tidligt om morgenen, men efter nogle timers fiskeri hvor det kun var blevet til et par pinde til hver, besluttede vi os for at sejle ind i et område som mere eller mindre var en gammel kanal. Det viste sig at være et ganske godt træk, da Bull efter kort tid landede den første gedde på ca. 2kg. Nu begyndte det at ligne noget, der var lidt mere størrelse på fiskene. Vi forsatte op ad kanalen og Bull forsatte med at fange pæne fisk. Først en på 2,6kg og så en på 2,7kg. Nu begyndte Wang at sidde og trippe lidt i båden, da han stadig intet havde mærket. Mens vi sejlede endnu længere op, besluttede han sig for at skifte agn type og satte derfor en 4-Play jerk på i dæmpet farver. Det viste sig at være den helt rette medicin denne dag. Efter ca. 3 kast var der fisk og han kunne hurtigt mærke at det var en pæn fisk. Gedden tog nogle gode udløb, for derefter at vende tilbage mod båden i en sådan fart, at Wang næsten ikke kunne følge med til at spinne ind igen. Efter en god fight, med en meget stærk fisk, var vi klar til at håndlande den. Bull forsøgte flere gange at få et ordentligt greb i fisken, men hver gang han var tæt på, ruskede den vildt med hovedet og grebet mislykkedes. Tiden føltes lige pludselig meget lang for Wang, benene begyndte at dirre og han stod og tænkte på at nu måtte krogen bare ikke slippe. Efter en super indsats fik Bull endelig et godt greb i gedden og fik hevet den indenbords. Yes, råbte Wang da den var sikkert om bord og han begyndte så småt også at få en normal vejrtrækning ingen. Jublen var stor og fisken ligeså, den målte 97cm og vejede fantastiske 7,9kg. Et par hurtige billeder blev taget og så fik den friheden igen. Nu var Wangs dag ellers reddet, men det var ikke slut for ham endnu. Efter en kort øl pause, flyttede vi plads igen. Han nåede ikke at kaste mere end et par gange, før der igen var en gedde der havde taget hans 4-play. Den fightede også godt og tungt, så vi var klar over at der var tale om en pæn gedde mere. Efter en knap så nervepirrende håndlanding, fik vi målt og vejet fisken til 99cm og 6,8kg, herefter blev den også genudsat. Vi besluttede os for at sejle tilbage mod bilen, med pitstops under vejs, men vi nåede ikke ret langt før der igen var bud efter Wangs 4-play. Denne gang kunne han lande endnu en flot gedde som vejede 4,8kg. Her sluttede dagen så og vi kunne gøre status med 11 gedder i båden i alt og endnu et super fiskeeventyr rigere. Så nu har Bull truet med revance, så mon ikke der kommer en opfølgning på Wangs bedrifter.

Wang 4,8kg                      Wang 6,8 kg                       Wang 7,9 kg

Bull 1,8 kg                       Bull 2,6 kg                        Bull 2,7 kg

Søndag d. 15 februar 2009

Det blev en dag i vejrgudernes vold og magt, og vi havde vel ud af ca. 6 timers fiskeri omkring 15 minutters samlagt tørvejr. Dagen startede med isslag på vejene, og både vi og gedderne virkede mærkede af den seneste tids frostvejr. Det blev til i alt 4 gedder, med 3 til Wang på 1 - 1,3 kg og 1 gedde til Bull på 2,3 kg. Ikke nogen ophidsende dag, men vi har efterhånden en fornemmelse af at geddefiskeriet eksploderer første gang temperaturen snitter de + 10. Lige p.t. fanger vi i hvert fald kun på ultra langsomt fiskede agn.

Wang ca. 1 kg                     Wang 1,3 kg                    Bull 2,3 kg

Lørdag d. 7 februar 2009

Lørdag d. 7/2 var vi taget på en formiddagstur, men der var desværre ikke voldsomt meget gang i gedderne og det var de langsomt fiskede agn der havde størst succes. Det blev ialt til 4 gedder i båden, 2 til hver, med den største på 2,1kg til Bull og resten lå imellem 1,1-1,5kg.

Læg mærke til de store ar, formentligt fra et gran.

Lørdag d. 17 januar 2009

På en kold og blæsende dag, fik vi indviet året, med et par pæne fangster. Vi fangede ialt 8 gedder fordelt ligeligt med 4 til hver.

Wang med gedde på 3,2 kg                                      Bull med gedde på 2,7 kg

Wang med gedde på 2,9 kg                                    Bull med gedde på 2,7 kg

Wang med gedde på 2,7 kg                                     Bull med gedde på 2,4 kg

Derudover tog vi begge en gedde lige omkring 1 kg, så alt i alt en ganske hæderlig fangst og en yderst sjælden ligelig fordeling.

- 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 -

Ondfisk.dk © 2008

Ondfisk-teamet

Thomas Wang

Bosiddende i Esbjerg-området.

Yndlingsfiskemetode er store gedder på jerkbait og gerne i perioden, hvor de kan fiskes på helt lavt vand.

Elsker det adrenalinkick man får, når gedderne tager agnen hårdt og aggressivt. Ynder også en langsom swim-bait, en hurtig spinner eller en tur med fluestangen.

Fisker også en del på de jyske kyster efter bl.a. havørreder.

Båd: Askeladden 475 Fighter

PR-gedde: 13,6 kg

Skriv til Wang

Ronnie Bull

Bosiddende på Hornsherrede imellem Roskilde- og Isefjorden på Sjælland.

Yndlingsfiskemetode er store brakvandsgedder på fluestangen, og ynder selv at binde fluerne, tilpasse forfang, liner og alt hvad dertil hører.

Står heller ikke af vejen for fiskeri med jerkbait, store gummidyr eller en kæmpe spinner, som helst skal "Burnes".

Besøger også jævnligt Roskilde og Isefjorden efter havørrede, aborre eller bare hornfisk for sjov.

Båd: Linder 400 Sportsmann.